Cum are BMW grijă de urechile noastre

Costin Giurgea | 18 Noiembrie 2012

Cum are BMW grijă de urechile noastre
Festivalul Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo se află acum la a șaptea ediție și se desfășoară la București, Iași, Timișoara și Cluj, între 9 și 25 noiembrie.

Dacă ai început deja să caști cu gândul la muzica de cameră, fii bun și trece la știrea următoare (încă), pentru că în 2012, festivalul nu este doar o serie de concerte plictisitoare. Festivalul reunește proiecții de film, expoziții și, în premieră, un salon literar care împrumută tema festivalului.

Spre exemplu, tema romantică "Love Unlimited" e prezentă atât în expoziția de fotografie organizată între 15 și 21 noiembrie la Muzeul Țăranului Român cât și în proiecțiile video din cadrul concertului de la Palatul Bragadiru. Programul complet al evenimentului este disponibil aici, iar recomandarea noastră este să mergi la filmul Noseland, un mokumentar despre muzică clasică și care va fi proiectat la ARCUB pe 20 noiembrie. Nu te speria, filmul nu e doar cu artiști ilustri dar necunoscuți, ci și cu John Malkovich și Sir Roger Moore.

În mod normal, știrea că BMW susține pentru al patrulea an Festivalul cu o flotă de Seria 5 și Seria 7 ar fi putut trece neobservată (chiar și prin redacția noastră) sau, în cel mai bun caz, ar fi putut fi catalogată drept un efort foarte coerent de PR care să ne arate că BMW a apreciat întotdeauna "arta și chiar cultura".

Numai că noi avem la activ nu numai un road-trip cu Seria 6 până în Danemarca, unde am aflat cu câtă grijă instalează Banh & Olufsen sisteme audio premium pe modelele BMW, ci și o experiență recentă cu aproape toate mașinile M construite vreodată, așa că am pus cap la cap toate astea și ne-am dat seama că BMW chiar se preocupă de urechile noastre. Și, mai ales, de cele ale clienților.

Desigur, la început nimeni nu s-a preocupat activ de asemenea prostii.

Pun pariu că la producția primului motor în șase cilindri pentru avioane, prin 1916, n-a existat un Dr. la BMW care să verifice și apoi să aprobe sunetul motorului. La fel cum cred că sunt slabe șanse ca 17 ani mai târziu, cineva să fi zis inginerilor care au produs primul automobil BMW (modelul 303), să mai scoată niște bași din (surpriză), cei șase cilindri. 

În schimb, odată ce au avansat lucrurile și producătorii premium au început să fie din ce în ce mai concentrați pe experiența din spatele volanului, (Audi, spre exemplu, sunt renumiți prin experții în haptică, știința care studiază simțul tactil), oamenii de la BMW se pare că au început să fie preocupați extensiv de ceea ce ajunge la urechile oamenilor din habitaclu. 

Pe de o parte, insistă pe sisteme audio premium...



...iar pe de altă parte studiază modalități în care să augmenteze sunetul motoarelor.

Desigur, pare ciudat să te gândești că cineva ar vrea să umble la sunetul unui șase cilindri în linie de 3 litri sau la cel al unui V8 de peste 4 litri, orice motivație științifico-fantastică ar avea decizia de a o face. Da, dar BMW nu produce doar motoare puternice pe benzină și, mai important decât atât, e încă nesigur cum vor arăta propulsoarele de pe mașinile viitorului sau dacă ele vor mai produce orice fel de sunet. Cei care au condus vreodată o mașină electrică știu cu siguranță despre ce vorbesc. Nu numai că sentimentul de accelerare fără sunet este complet nenatural, dar experiența de a avea un motor termic care să pornească din senin și a cărui turație să nu fie în nici un fel legată de pedala ta de accelerație este absolut năucitoare.

Prin urmare, BMW pare că merge înainte cu Active Sound Design, proiectul inițiat pe MINI pentru motoare pe benzină prin 2009. Din cauză că dinamica vehiculelor este și un fenomen auditiv, oamenii din spatele acestui proiect au sarcina să se asigure că motoarele crează un sunet dinamic pe accelerare, astfel încât cel din spatele volanului să primească informații cât mai coerente. Dr. Alfred Zeitler, Psiholog Audio, zice că "din cauză că auzul uman evaluează împrejurimile ca un sistem high-tech, toate schimbările acustice sunt transmise instantaneu în creier. Prin urmare, chiar și cele mai mici modificări la sunetul mașinilor au un impact major asupra experienței de condus".

Sunt perfect de acord, tocmai din cauza asta sper ca nimeni să nu umble prea curând la sunetul acesta:



P.S. La final, o reclamă de prin 1966 cu BMW 1600 pe fundal de jazz:



... și aici piesa: