Tot mai mulți români interesati de masini electrice se intreaba cand va ajunge Tesla in Romania?
O arată datele oficiale, care indică că în 2020, un an extrem de dificil, în România s-au înmatriculat aproape 1.000 de vehicule electrice.
Asta înseamnă cu o treime mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut. Esențial în acest calcul este și faptul că în România statul oferă cea mai mare subvenție prin programul Rabla Plus cumpărătorilor de mașini electrice.
- Și totuși cea mai dorită mașină electrică din lume, Tesla, nu poate fi încă cumpărată direct dintr-un showroom de la noi din țară, iar asta nemulțumește un număr mare de potențiali clienți.
Multe speculații
„Când vom avea primul showroom Tesla în România?” a devenit deja o întrebare care a născut tot felul de controverse.
Zeci de articole și videoblog-uri au dezbătut acest subiect în încercarea de a oferi un răspuns concret.
Totul a plecat de la o postare pe Twitter scrisă de însuși Elon Musk despre apariția Tesla în România, pentru ca mai apoi ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, să declare că reprezentanții Tesla au cerut să se întâlnească cu el pentru ultimele detalii privind deschiderea unui showroom în România.
La scurt timp s-a scris chiar că centrul auto Tesla este în amenajare și ar fi localizat la parterul blocului 13 din complexul Belvedere Residence, sector 2, București. Deschiderea oficială era anunțată cel târziu la începutul verii acesteia, ulterior vehiculându-se că pandemia de coronavirus ar fi dat totul peste cap, iar data de deschidere al primului showroom Tesla de la noi s-ar amâna pentru 2021.
De la Twitter-ul lui Elon Musk, la întâlnirea dintre oficialii Tesla cu ministrul Mediului
Dar să o luăm cu începutul. În 2018, Elon Musk scria pe Twitter că stațiile de încărcare Tesla se vor extinde 100% în toată Europa până la finalul lui 2019. Un român l-a întrebat dacă astfel de stații vor ajunge și în România, iar răspunsul șefului de la Tesla a fost DA.
- La scurt timp, pe site-ul Tesla au apărut adresele a trei stații de încărcare rapidă în țara noastră: în București, Brăila și Craiova.
- De atunci și până acum în dreptul respectivelor stații apare aceeași informație: „coming soon”.
- În schimb, vecinii noștri bulgari au deja o astfel de stație de încărcare rapidă pentru automobilele Tesla.
Tot în 2018, a apărut știrea că Tesla dorește să se extindă în Europa Centrală și de Est și a fost invitat în România pentru o vizită de documentare.
Anunțul a fost făcut de ambasada României la Washington, după ce ambasadorul George Maior a discutat cu reprezentanți ai firmei fondate de Elon Musk.
Apoi, pe 24 august 2019 a apărut anunțul conform căruia, Tesla va putea fi livrată și în România, țara noastră fiind pe lista noilor state în care mașina electrică va fi disponibilă, alături de Polonia, Ungaria și Slovenia.
Anul acesta, ministrul Costel Alexe îi declara jurnalistului George Buhnici că oficialii de la Tesla au avut o întâlnire cu cei de la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor și s-au arătat încântați de o investiție în România, mai ales că statul încurajează achiziția de mașini electrice prin programul Rabla Plus, unde cumpărătorii primesc o subvenție de până la 10.000 euro (cea mai mare din Europa).
„Avem informații din mai multe surse că va deschide un showroom în mall Băneasa. Informațiile mele spun că vor face și un service în Pipera.
Tesla deja pregătește oameni iar la centrul de service va vinde și piese de schimb. Trebuia să vină de anul ăsta dar venirea va fi întârziată din cauza pandemiei de coronavirus.
Cel mai târziu în 2021 în primul trimestru, ar trebui să vedem oficial Tesla în țara noastră”, a spus George Buhnici de la Cavaleria.ro.
Deocamdată doar un comerciant din Ungaria
De aici informațiile privind deschiderea unui showroom Tesla în România se complică.
Potrivit jurnaliștilor de la Cavaleria.ro, Tesla în România se va rezuma de fapt la un comerciant venit din Ungaria, Teslaunge. Se pare că respectivul comerciant ar fi bătut deja palma pentru deschiderea unui showroom în mall Băneasa.
Pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu, cei de la Teslaunge apar ca „producător validat”, adică cine vrea să își cumpere un model Tesla, poate să aplice pentru Rabla Plus, cu aproximativ 10.000 euro mai ieftin, dar nu mai ieftin decât pe site-ul Tesla, pentru că și cei de la Teslaunge au un anumit adaos.
Pentru că Tesla nu lucrează cu dealeri auto, Teslaunge devine astfel un revânzător care îți preia comanda din România.
Dezavantajele care decurg din absența Tesla din România
Să sperăm că lucrurile se vor schimba începând din 2021. Până atunci, cei care dețin sau își vor cumpăra o mașină Tesla se vor confrunta cu o mulțime de costuri imprevizibile, care provin din faptul că marca americană nu există încă în România.
- De exemplu, pentru un schimb de plăcuțe de frână autorizat clienții Tesla trebuie să meargă la cel mai apropiat service al mărcii, care este în Viena. Apare discuția dacă drumul se poate face pe roți, cu Tesla, sau e mai indicată o platformă.
- În cazul unui accident cât de mic platforma este aproape obligatorie, iar timpul de reparație este adesea necunoscut.
- Service-ul Tesla din Viena este extrem de aglomerat, deservind multe țări din Europa centrală și de Est, existând riscul să aștepți chiar și câteva luni pentru o vizită la service.
Unii jurnaliștii auto merg mai departe cu speculațiile, spunând că absența Tesla din România se explică prin faptul că pentru americani, în acest moment, ea ar fi dezavantajoasă.
Propriile birouri de import, showroom-uri și service-uri în țara noastră ar fi o strategie greșită, din moment ce compania americană are deja mai multă cerere decât poate produce, iar termenele de livrare depășesc șase luni, sau chiar un an. Astfel, ar strânge și mai multe comenzi pe care nu le poate onora într-un timp decent.