TopGear.ro Actualitate Ce faci dacă ai probleme cu sistemul turbo al mașinii?

Ce faci dacă ai probleme cu sistemul turbo al mașinii?

de TopGear

Principiul de funcționare al turbosuflantelor actuale este relativ asemănător cu acela inițial. Mai exact turbosuflanta este în continuare formată din două părți principale:

–   o componenta caldă, reprezentată de turbina propriu-zisă;

–   o componenta rece, reprezentată de compresor.

Aceste două părți principale sunt legate între ele printr-un ax central.

Evident, inovații s-au tot făcut de la momentul în care s-au realizat primele suflante auto, iar acum tehnologiile încearcă să ajungă la obținerea unor toleranțe mai mici și la creșterea numărului de turații într-o unitate de timp dată.

Aceste îmbunătățiri au condus treptat inclusiv la scaderea în dimensiuni a turbosuflantelor auto concomitent cu obținerea unor presiuni de lucru mai mari. Vorbim așadar de performanțe superioare folosind astfel de componente auto (sisteme turbo) tot mai compacte. 

Cum a fost posibil acest progres tehnologic? 

Prin ingeniozitatea celor ce și-au dorit ca să realizeze turbosuflante din aliaje ce suportă mai bine mediul ostil, extrem de provocator, în care lucrează asemenea sisteme. Aceste tipuri de materiale compozite au calitatea de a rezista mai bine la procesul de coroziune, iar în plus nici nu permit deformații mari la temperaturi înalte care să conducă la defecțiuni.

Mai nou, turbosuflantele actuale se bazează pe sistemul de geometrie variabilă au avantajul că permit un mai bun control al cantității de aer ce deservește motorul autovehiculului respectiv. Este o mare inovație în acest domeniu. Acest sistem de palete cu pas variabil orientează fluxul de gaze către rotorul turbosuflantei care este acționat de calculator (ECU) prin intermediul unui actuator, fie el pneumatic sau servoelectric. 

Rezultate imediate? Turbosuflanta are un răspuns mai rapid, plus că este posibil un control mai bun asupra curbei de cuplu a motorului. Mai trebuie subliniat și faptul că se diminuează consumul de combustibil, iar eliminarea de noxe poluante se face la un nivel mult mai scăzut.

Turbosuflanta este, după cum se vede, o modalitate foarte bună de îmbunătățire a performanței mașinii prin creșterea puterii și eficienței sale generale.

Cu toate acestea, chiar dacă turbosuflantele sunt construite în prezent ca să reziste temperaturilor foarte ridicate generate de funcționarea acestora, dacă temperatura gazelor de evacuare este mult prea mare pentru ele, acest fapt poate conduce în timp la defectarea gravă a turbosuflantei.

Multe defecțiuni apar în zona carcasei, la axul și la paleții axului turbosuflantei, la geometria variabilă (pentru turbosuflantele echipate cu geometrie variabilă), fapt ce cauzând fisuri. De asemenea, paleții axului și paleții geometriei variabile pot prezenta urme ce denotă topirea parțială a acestora.

În timp ce turbosuflantele sunt construite să reziste temperaturilor foarte ridicate generate de funcționarea acestora, dacă temperatura gazelor de evacuare este prea mare, aceasta poate duce la distrugerea turbosuflantei. Și atunci vorbim de necesitatea apelării la servicii de reparații turbosuflante.  

Turbosuflantă nouă sau turbosuflantă reparată? Tu ce alegi? 

O turbosuflanta nouă este categoric mai scumpă decât una recondiționată, prețul său fiind de cele mai multe ori cel puțin dublu.

Recondiționarea constă în dezasamblarea turbinei, respectiv a fiecărei părți turbo în parte. 

Părțile componente ale unei turbine sunt următoarele: 

–   carcasa compresorului;

–   roata compresorului;

–   carcasa și roata turbinei;

–   ansamblul rotativ;

–   inelul compresorului;

–   inelul de etansare;

–   piulița axului;

–   placa spate;

–   gulerul de împingere;

–   clemele de susținere;

–   bucșe;

–   carcasa lagărului;

–   scutul de protecție;

–   segmentul de oțel;

–   actuatorul.

Toate aceste piese componente vor fi curățate temeinic dacă apelezi la o firmă specializată în reparații termosuflante, iar dacă există elemente componente uzate, acestea vor fi înlocuite cu piese noi.

Procedura de întreținere a turbosuflantei vizează în mod deosebit filtrarea aerului și calitatea

uleiului utilizat. Aceste aspecte sunt esențiale într-o funcționare impecabilă și oferă sistemului turbo o lungă durată de viață la parametri optimi.

Dacă vrei să te bucuri și tu multă vreme de avantajele pe care ți le aduce turbosuflanta pe care o deții, apelează pentru întreținere uzuală sau servicii de reparații termosuflante la specialiștii RMC Turbo!

Related Articles

Lasa un comentariu

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!