TopGear.ro Actualitate Cutie automată vs. cutie manuală? Avantaje și dezavantaje

Cutie automată vs. cutie manuală? Avantaje și dezavantaje

de TopGear
Cutie automată vs. cutie manuală? Avantaje și dezavantaje

Mașinile cu cutie manuală încep să devină „o specie” pe cale de dispariție. Chiar dacă europenii încă preferă cutiile manuale, aproximativ 70% din automobilele aflate în circulație în Europa fiind echipate cu cutii de viteze manuale, în SUA, cutia automată este cea standard.

Dar care sunt avantajele și dezavantajele celor două tipuri de transmisii?

Înainte de a trece la avantaje și dezavantaje ar trebui să înțelegem care sunt principiile de bază ale transmisiei manuale și ale transmisiei automate.

Transmisia unei mașini, sau cutie de viteze, este un sistem de ansambluri constând din angrenaje, arbori, discuri de fricțiune și alte elemente. Acest mecanism este instalat între motor și roțile motoare ale vehiculului.

Scopul acestui mecanism este simplu – de a transfera cuplul care vine de la motor la roțile motoare și de a schimba viteza de rotație a arborilor secundari. La pornirea motorului, volanta se rotește în conformitate cu viteza arborelui cotit.

Dacă ar avea o aderență rigidă cu roțile motoare, atunci ar fi imposibil să începi să te miști lin pe mașină și fiecare oprire a vehiculului ar necesita ca șoferul să oprească motorul.

Cu o transmisie manuală, șoferul folosește schimbătorul de viteze pentru a trece dintr-o treaptă de viteze în alta. Înainte de a deplasa schimbătorul, trebuie să apese pedala de ambreiaj, apoi să o elibereze ușor în timp ce se apasă accelerația.

Aceasta poate fi o abilitate dificil de învățat, deoarece mulți șoferi începători pot avea surpriza ca motorul mașinii să le moară în trafic.

Transmisia automată este cea care schimbă singură vitezele în locul șoferului. Pur și simplu puneți schimbătorul în modul Drive și gata.

Cutiile automate moderne folosesc un computer pentru a gestiona schimbarea treptelor de viteze. Este o modalitate mult mai ușoară de a conduce o mașină.

COMODITATE

Evident, cel mai mare avantaj al unei cutii automate față de cea manuală este comoditatea. O mașină cu transmisie automată este suficient să o reglați pe modul drive și scăpați de schimbarea vitezelor.

Totuși, este ideal să știți să conduceți la fel de bine și o mașină cu transmisie manuală, pentru că vă puteți afla în situația în care nu veți avea la dispoziție decât un astfel de autovehicul.

COST

În trecut, diferența de preț între o mașină cu transmisie automată și una cu transmisie manuală era destul de mare. O cutie automată era o dotare de lux, asemănătoare cu geamurile electrice, tapițeria din piele sau alte dotări speciale.

Vremurile s-au schimbat însă, iar acum diferența de preț pe care trebuie să o plătiți pentru o mașină automată nu mai este la fel de mare. Dacă doriți însă ca mașina mult visată să fie dotată și cu o cutie automată, va trebui totuși să plătiți ceva mai mult decât dacă aceasta ar avea cutie manuală.

CONSUM DE COMBUSTIBIL

Toți vrem să economisim bani, iar să cheltuim mai puțin pe combustibil este o modalitate excelentă de a face acest lucru. Există o mulțime de mituri în ceea ce privește economia de combustibil și transmisiile manuale vs. automate, așa că hai să le clarificăm.

Înainte, mașinile cu cutie manuală consumau mai puțin gaz, în timp ce cele pe transmisie automată consumau enorm. Datorită tehnologiilor moderne, lucrurile nu mai sunt la fel.

Pe măsură ce transmisiile automate câștigă mai multe trepte de viteză, acestea devin și mai eficiente. Astăzi, puteți obține automatizări cu opt, nouă sau chiar zece trepte. Asta înseamnă că motorul va funcționa la cel mai eficient număr de RPM (revoluții per minut), deci arde mai puțin combustibil.

Cu mai puține trepte de viteză, nu puteți face acest lucru folosind o transmisie manuală, astfel încât consumul de combustibil crește.

Una dintre cele mai recente inovații pentru transmisiile automate sunt sistemele stop-and-go. Când călătoriți în oraș, cel mai mare impact asupra consumului de combustibil este ralanti-ul. Sistemul detectează când mașina este complet oprită, să zicem la un semafor și oprește motorul. După ce ridicați piciorul de pe frână, motorul pornește din nou.

ÎNTREȚINERE

Ambele transmisii manuale și automate necesită o anumită întreținere pentru a funcționa corect.

În general, mașinile automate nu necesită la fel de multă întreținere ca cele cu transmisie manuală, dar asta depinde de vehicul.

Totuși, întreținerea și reparațiile unei cutii automate sunt de obicei mult mai costisitoare. De exemplu, la majoritatea autovehiculelor o schimbare a lichidului de transmisie pentru o cutie manuală costă la jumătate față de o cutie automată.

Indiferent de tipul de transmisie pe care îl are o mașină, trebuie să fii conștient de lucrurile care pot cauza probleme de transmisie. La o cutie manuală trebuie să evitați să atingeți schimbătorul fără ca ambreiajul să fie călcat corect, ori când nu vă deplasați. 

Mulți fac greșeli și când vine vorba despre cutiile hidramate. De exemplu, atunci când parchează, bagă schimbătorul în P fără să tragă frâna de mână.

Atunci când băgăm schimbătorul în Park mode, un pin metalic blochează transmisia și mașina nu se mai mișcă. Însă dacă punem mașina în pantă sau pe o bordură, toată greutatea mașinii va sta în acel pin.

Motiv pentru care, corect este ca atunci când oprim mașina să tragem frâna de mână, după care să băgăm schimbătorul în P. Altfel, când vrem să plecăm, o să vedem că iese greu cutia din P și vom auzi un zgomot metalic puternic.

O altă greșeală des întâlnită la cutia automată este să scoatem schimbătorul din P și să-l punem în N; ca și cum am face cu o cutie manuală când scoatem schimbătorul din viteză și lăsăm mașina pe punctul mort. Ei bine, la o cutie automată, dacă facem acest lucru forțăm circuitele hidraulice care fac cutia să meargă.

Adică dacă scoatem în mers, o să avem o presiune foarte mare în cutie, mai ales dacă transmisia nu retrogradează liniar, trecând prin toate treptele. În modul N schimbătorul trebuie pus doar când mașina este oprită complet.

PERFORMANŢE

Dacă vorbim de cutiile automate convenţionale şi nu de cele cu dublu ambreiaj, atunci putem spune că acestea afectează performanţele unei maşinii. Iar asta se observă atunci când apeşi puternic pedala de acceleraţie la podea şi vezi că nu se întâmplă nimic pe moment. Asta pentru că trecerea de la o treaptă inferioară la una superioară se face cu o mică întârziere.

Related Articles

Lasa un comentariu

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!