TopGear.ro Actualitate Verificarea și reglarea unghiurilor direcției

Verificarea și reglarea unghiurilor direcției

de TopGear

Unghiurile direcției unui vehicul sunt esențiale pentru o deplasare sigură, eficientă și confortabilă. Acestea pot fi afectate în timpul rulării din cauza calității precare a drumurilor, a impactului cu borduri sau gropi și a uzurii naturale a componentelor suspensiei. Dacă unghiurile sunt dereglate, pot apărea probleme precum uzura neuniformă a anvelopelor, instabilitate la rulare și un consum crescut de carburant. De aceea, este esențial să verificați și să reglați periodic geometria roților.

În timp, din cauza uzurii și a șocurilor la care sunt supuse componentele suspensiei, unghiurile direcției se pot modifica. Modificările pot apărea treptat, fără să fie resimțite imediat de șofer, însă impactul negativ asupra anvelopelor și al confortului la condus este semnificativ. Dacă observați vibrații în volan, tendința mașinii de a trage într-o parte sau un consum crescut de carburant, este posibil ca geometria roților să fie afectată.

Anvelopele oferă cele mai bune performanțe atunci când contactul cu carosabilul este optim. Pentru aceasta, unghiurile de cădere, convergență și fugă trebuie să fie reglate corect. O mașină cu unghiuri de direcție necorespunzătoare nu doar că va uza mai rapid anvelopele, dar poate deveni și dificil de controlat, mai ales la viteze mari.

Unghiul de cădere (camber)

Unghiul de cădere reprezintă înclinarea roților în raport cu planul vertical al mașinii. Un unghi de cădere corect asigură o distribuție uniformă a greutății vehiculului pe suprafața de rulare a anvelopei, ceea ce contribuie la o aderență optimă și la o uzură uniformă.

Dacă roțile sunt înclinate prea mult spre interior (camber negativ) sau spre exterior (camber pozitiv), se va observa o uzură prematură a părților interioare sau exterioare ale anvelopelor. În plus, manevrabilitatea mașinii va avea de suferit, iar stabilitatea în curbe va fi afectată.

Unghiul de convergență (toe-in/toe-out)

Acesta se referă la unghiul format de roțile de pe aceeași punte, privite de sus. Dacă partea frontală a roților este mai apropiată decât partea posterioară, se spune că există convergență pozitivă (toe-in). Dacă partea frontală a roților este mai depărtată decât partea posterioară, se numește convergență negativă (toe-out).

În funcție de specificațiile fiecărui vehicul, convergența poate varia ușor. De obicei, mașinile cu tracțiune față au o convergență negativă ușoară, în timp ce mașinile cu tracțiune spate au o convergență pozitivă. Dacă acest unghi este reglat incorect, anvelopele se vor uza neuniform și prematur, iar vehiculul va fi mai greu de controlat.

Unghiul de fugă (caster)

Unghiul de fugă este înclinarea pivotului de direcție în plan longitudinal. Acesta influențează stabilitatea direcțională și capacitatea mașinii de a reveni la poziția de mers drept după un viraj.

Dacă unghiul de fugă este prea mic sau prea mare, volanul va deveni fie prea ușor de manevrat (caz în care mașina poate deveni instabilă la viteze mari), fie prea greu de întors. În situații extreme, reglajul incorect poate duce la pierderea controlului asupra direcției.

Verificarea unghiurilor de direcție trebuie realizată într-un service auto dotat cu echipamente specializate, precum aparate laser sau senzori computerizați. Procesul presupune montarea unor dispozitive de măsurare pe roți și compararea unghiurilor actuale cu valorile recomandate de producător.

Dacă se constată abateri, mecanicul va regla unghiurile prin ajustarea barelor de direcție și a altor componente ale suspensiei. În cazul unor abateri mari, pot fi necesare și înlocuiri de piese uzate.

Când trebuie verificată geometria roților?

  • La fiecare 10.000 km sau cel puțin o dată pe an
  • După un impact puternic cu o groapă, bordură sau alt obstacol
  • Dacă observați că mașina trage într-o parte
  • După înlocuirea unor componente ale suspensiei sau direcției
  • La schimbarea anvelopelor sau trecerea de la anvelopele de iarnă la anvelope de vară
  • Dacă observați uzură neuniformă a anvelopelor
  • Consecințele neglijării verificării unghiurilor direcției
  • Dacă nu acordați atenție geometriei roților, pot apărea probleme serioase:
  • Uzură accelerată a anvelopelor – ceea ce duce la costuri mai mari pentru înlocuire
  • Consum crescut de carburant – din cauza rezistenței sporite la înaintare
  • Manevrabilitate scăzută – mașina poate deveni instabilă, mai ales la viteze mari
  • Risc crescut de accidente – pierderea controlului în viraje sau pe drumuri umede

Verificarea și reglarea unghiurilor direcției este o operațiune esențială pentru siguranța și eficiența autovehiculului. O mașină cu geometria roților reglată corect va avea un consum optim de carburant, anvelopele vor avea o durată de viață mai mare, iar manevrabilitatea va fi îmbunătățită. Recomandăm efectuarea acestui control la un service autorizat pentru a evita problemele pe termen lung și a asigura o experiență de condus sigură și plăcută.

Related Articles