O singură mașină este cea mai rapidă din lume la un moment dat, iar mașinile care au deținut acest titlu de-a lungul timpului au captat mereu atenția publicului.
Iată un top cu cele mai rapide mașini din lume începând cu anii 50.
Anul 1949 | Jaguar XK120 | Viteza Maxima – 201 km/h
La 30 mai 1949, Jaguar a dus noul său XK120 (120 a reprezentat viteza maximă în mile/oră) pe autostrada din Jabbeke în Belgia pentru a-și valida viteza maximă și a înregistrat un record clar de 32 mph, adică 214 km/h. Totuși mașina testată era un prototip produs în serie limitată, în timp ce modelul de serie atingea doar viteza de 201 km/h.
Anul 1953 | Pegaso Z-102 | Viteza maxima – 243 km/h
Adesea denumit Ferrari spaniol, Pegaso Z-102 cu o caroserie din aluminiu a debutat în 1951 cu o gamă de motoare V8.
Modelul de bază de 2,5 litri a atins o viteză maximă de 192 km / h, dar a existat și un model mai mare, de 3,2 litri, un V8 cu 360 CP și o greutate totală de aproximativ 1000 kg care atingea 243 km/h. Se crede că 86 de mașini Z-102 au fost construite între 1951 și 1958.
Un astfel de model care a supraviețuit miraculos de-a lungul timpului a fost vândut la licitație în 2016 pentru 880.000 de dolari.
Anul 1955 | Mercedes-Benz 300 SL | Viteza maxima 225 km/h
Mercedes-Benz 300 SL („Sport Leicht”) cu faimoasele sale portiere denumite aripi de pescăruș a fost prezentat pentru prima dată la Salonul Auto de la New York din 1954. Disponibil pe piață din martie 1955, a fost însoțit doi ani mai târziu de un frate și mai popular open roadster.
Modelul de bază a fost foarte apreciat pe piața americană, unde 800 din cele 1400 unități fabricate au fost vândute.
Era echipat cu un motor de trei litri cu șase cilindri în linie cu injecție de benzină ce dezvolta 215 cai putere (cod M198) și cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte. Ca să facem o comparație, în 2010 puteai cumpăra un BMW 523i cu 204 cai putere din aceeași cilindre.
300 SL atingea o viteză maximă de 242 km/h.
În 1962, blocul motorului din oțel a fost înlocuit cu unul din aluminiu, cu 44 kg mai ușor ce a adus și un plus de putere de 10 CP. Modelul s-a fabricat până în 1963, în paralel cu 190 SL, fiind fabricate un total de 1858 unități, majoritatea fiind comercializate în SUA, iar din 1958 putea fi comandat și un acoperiș metalic opțional.
Anul 1959 | Aston Martin DB4 GT | Viteza Maxima 245 km/h
DB4 GT a fost o versiune mai ușoară și mai performantă a modelului DB4 lansat în septembrie 1959 și a fost cronometrat la 245 km / h în decembrie 1961. Caroseria din aluminiu era mai ușoară decât a predecesorului, ampatamentul era mai scurt și motorul de 3750 cmc, cu o autonomie maximă de 302 CP.
Anul 1962 | Ferrari 250 GTO | Viteza Maxima – 280 km/h
Ferrari 250 GTO Serie 1 este un model ce nu mai are nevoie de prezentări şi este, probabil, cel mai bun produs din istoria Scuderiei italiene. Între 1962 şi 1964 au fost produse doar 39 de exemplare Ferrari 250 GTO, ceea ce subliniază încă o dată statutul său de capodoperă a lumii auto.
Exoticul Ferrari este propulsat de un motor V12 de 3.0 litri şi 300 de CP, capabil să ofere o viteză maximă de 280 km/h şi o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în doar 6.1 secunde.
În 2012, un exemplar aparţinând celebrului Stirling Moss, a reuşit să se vândă cu 31 de milioane de dolari, stabilind la acea vreme un nou record pentru cel mai scump automobil din lume.
Anul 1965 | Iso Grifo GL 365 | Viteza Maxima 259 km/h
Iso Grifo a fost un automobil de producție limitată, construit în Italia de Iso Autoveicoli SpA din 1965 până în 1974, cu design semnat de Giorgetto Giugiaro la Bertone și partea mecanică de Giotto Bizzarrini, fostul inginer șef de la Ferrari care a fost în spatele dezvoltării modelului 250 GTO.
Motoarele Iso Grifo GL 365 produceau peste 400 de cai putere (300 kW), propulsând mașina cu o greutate de 1.000 kg cu o viteză de până la 259 km / h. Versiunile ulterioare ale mașinii, folosind un motor Chevrolet 454 V8 atingea viteza de 275 km / h.
Anul 1965 | AC Cobra MkIII 427 | Viteza Maxima 300 km/h
Carroll Shelby era obsedat de lumea sporturilor cu motor și avea impresia că secretul consta în a pune un motor uriaș pe o caroserie cât mai mică. Așa că a început diverse experimente cu motoare absolut colosale, instalate pe caroseria de Cobra.
În 1965, Carroll Shelby a cerut o mașină revizuită. Așa s-a născut Cobra MkIII, care a fost dezvoltata împreună cu Ford. Noua caroserie avea un șasiu nou și suspensii cu arcuri elicoidale în loc de arcuri pe foi ca până atunci. Noul model avea aripi mai umflate și o grilă frontala mai mare, pentru o răcire îmbunătățită. Iar motorul de sub capota era un Ford 427 de 7.0 litri care producea 425 cp, făcând mașina cea mai rapida din lume, cu o viteza maxima de aproape 300 km/h în 1965.
Anul 1967 | Lamborghini Miura P400 | Viteza Maxima 285 km/h
Ferrucio Lamborghini a avut o politică strictă împotriva curselor, considerând că acestea erau scumpe și că compania sa ar trebui să se concentreze pe producerea de mașini de elită, de înaltă performanță, mai degrabă decât să urmărească trofee. Cu toate acestea nu a dus niciodată lipsă de modele cu mulți cai putere.
Miura P400 S este un exemplu, echipat cu o unitate de 3.9 litri, capabil să producă nu mai puțin de 370 CP. Viteza maximă pe care o poate prinde un astfel de model este de 285 km/h, în timp ce accelerația de la 0 la 100 km/h este posibil de realizat în 4.5 secunde.
Anul 1974 | Lamborghini Countach LP400 |Viteza Maxima – 288 km/h
Majoritatea supermașinilor moderne își datorează forma de bază acestui model de Lamborghini care a reprezentat un salt extraordinar și revoluționar în lumea automobilelo: Lamborghini Countach LP400.
Fabricat de Lamborghini și proiectat de Bertone în 1971, a fost prima producție sport de la Lamborghini, evidențiindu-se prin ușile tip foarfecă și designul care aduce a navă spațială poligonală într-un mod pe care nicio mașină nu o făcuse înainte.
Să nu uităm cei 3929 cc cu motor mediu V12, livrând 370 CP, ce atingea viteza de 288 km / h pe autostrada.
Anul 1982 | Lamborghini Countach LP500 | Viteza maxima – 293 km/h
Lamborghini Countach LP500 S din 1982 s-a evidențiat printr-un motor mai mare, de 4754 cmc, mai multă putere și o viteză maximă de 293 km / h.
Anul 1984 | Ferrari 288 GTO | Viteza Maxima – 303 km/h
Toată lumea știe despre miticul Ferrari 250 GTO și despre prețurile astronomice la care se ridică astăzi această mașina. GTO a fost realizat într-un număr foarte limitat și acum un exemplar se vinde cu peste 50 de milioane de dolari.
288 GTO este o mașină extraordinară construită pentru a merge la curse, atingând o viteză de peste 300 km/h. Se știe că toate modele au fost vândute chiar înainte ca producția lor să înceapă!
Anul 1986 | Porsche 959 | Viteza Maxima – 317 km/h
A deținut titlul de cea mai rapidă mașină de producție din lume, dar importanța modelului 959 a fost mult mai mare din multe alte puncte de vedere, deoarece a fost, de asemenea, prima mașină cu tracțiune integrală Porsche și deținea nenumărate inovații care sunt încă utilizate pe modelele Porsche până în prezent.
Ceea ce a fost Mclaren în F1 în anii nouăzeci, a fost Porsche 959 în anii optzeci: cea mai avansată mașină din punct de vedere tehnologic din epoca sa.
Au fost construite doar 337 de mașini, incluzând 37 de prototipuri și modele de pre-producție și fiecare dintre ele s-au dovedit investiții superbe pe termen lung.
În 1986, un Porsche 959 a fost cronometrat la 317 km / h.
Anul 1987 | Ruff CTR | Viteza Maxima – 342 km/h
Ruf CTR twin-turbo se bazează pe modelul Porsche 911 cu o versiune îmbunătățită a motorului Porsche de 3,2 litri, adus la 3,4 litri și producând 469 CP, caroserie mai ușoară și sisteme de suspensie și frânare îmbunătățite.
În aprilie 1987, a câștigat concursul „World’s Fastest Cars” al revistei Road & Track și a fost numită „The Fastest Production Car in the World”.
A atins viteza de peste 340 km / h.
Anul 1990 | Vector W8 | Viteza Maxima – 389 km/h
Vector W8 a fost o supermașină americană produsă din 1990 până în 1993 folosind materiale aerospațiale. Doar 19 W8 au fost produse și vândute noi pentru 448.000 de dolari, o sumă uimitoare pentru acea vreme.
Vector W8 a fost conceput de antreprenorul şi inventatorul Gerald Wiegert (de aici provine litera ”W”) împreună cu David Kostka, aceştia punându-şi în această maşină toată experienţa în materie de ambarcaţiuni şi aparate de zbor.
Şi asta deoarece un model de preserie a atins viteza maximă de 389 km/h pe pista de sare la Bonneville Salt Flats, devenind semi-oficial cea mai rapidă maşină de producţie de pe planetă.
Modelul de serie, însă, se lăuda cu o viteză maximă de ”numai” 354 km/h, fiind diferit tehnic de maşina folosită la Bonneville. Chiar şi aşa, Vector W8 era mai rapid decât modelele Ferrari, Lamborghini sau Porsche ale vremii, fiind o adevărată delicatesă pentru cine avea de cheltuit aproape o jumătate de milion de dolari.
Motorul maşinii de serie era un V8 de origine Chevrolet, având 5,7 litri şi fiind dotat cu două turbocompresoare de mari dimensiuni, ceea ce însemna o putere maximă de 650 CP, precum şi un cuplu maxim de 880 Nm. Suficient pentru ca demarajul 0-100 km/h să fie de numai 4,2 secunde, puterea fiind transmisă roţilor spate printr-o cutie automată cu 3 trepte.
Anul 1993 | McLaren F1 | Viteza Maxima – 391 km/h
McLaren a atacat şi segmentul automobilelor de stradă, dar în stilul caracteristic. Avea să creeze un supermașină incredibilă, care a uimit şi încă mai uimeşte pasionaţii de automobile. McLaren F1 a fost lansată în 1993.
Era o supermașină cu trei locuri, iar volanul era amplasat în centrul cockpit-ului, exact ca la un monopost.
Performanţele acestui model ce folosea un motor BMW V12 de 6.0 litri și 630 CP au fost fantastice: doar de 3 secunde avea nevoie un McLaren F1 pentru a atinge prima sută de km/h. A deținut recordul de viteză pentru un automobil de stradă până în 2005, cu o viteză maximă de 391 km/oră.
Anul 2005 | Bugatti Veyron 16.4 | Viteza Maxima – 408.47 km/h
Acum 15 ani apărea Bugatti Veyron 16.4, primul automobil de serie din istoria industriei auto, capabil să atingă viteze de peste 400 km/h.
Hypercar-ul francez s-a impus la mijlocul deceniului trecut cu mai multe recorduri de performanţă, atinse datorită picanteriilor inginereşti dezvoltate în premieră de Bugatti sub aripa Volkswagen Group.
Bugatti Veyron 16.4 a venit cu un propulsor nou, W16 de 8.0 litri, echipat cu 4 turbocompresoare, capabil să dezvolte o putere totală de 1,001 CP şi 1,250 Nm, cuplul maxim fiind distribuit pe ambele punţi prin intermediul cutiei robotizate DSG cu 7 rapoarte şi sistemului de tracţiune integrală permanentă.
Timpul de acceleraţie de la 0 până la 100 km/h a fost redus până la 2.5 secunde — barieră care nici până în ziua de astăzi nu a fost atinsă de cei mai mulţi constructori auto, iar viteza de 200 km/h era atinsă în doar 7.3 secunde, sau un timp similar cât au nevoie sedanurile convenţionale pentru a schimba doar prima sută de kilometri pe oră.
Anul 2007 | SSC Ultimate Aero TT | Viteza Maxima – 412.23 km/h
În septembrie 2007, Shelby Supercars (SSC) a doborât recordul mondial cu V8 Ultimate Aero TT de 1183 CP, twin-turbo. Prima reușită a fost înregistrată la 414,31 km / h, iar cea de-a doua la 410,24 km / h în testarea pe o porțiune de autostradă închisă temporar pe două benzi.
Anul 2010 | Bugatti Veyron Super Sport | Viteza Maxima – 431.072 km/h
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, cu 1.183 CP, a ridicat ștacheta mult mai sus într-o zi din iulie 2010, atingând o viteză de 431,072 km / h.
Mașina este capabilă să ajungă la viteza de 200 de km/h în doar 6,7 secunde.
Anul 2019 | Bugatti Chiron Super Sport 300+ | Viteza Maxima – 490 km/h
Viteza de 490 de kilometri la oră a fost atinsă pe data de 2 august 2019, iar pentru a sărbători acest eveniment, Bugatti construiește un model de serie bazat pe prototip, numit Chiron Super Sport 300+. Aceasta va fi o serie limitată de 30 de exemplare, suficient pentru a valida recordul de viteză în Cartea recordurilor.
Speram ca ti-a placut aceasta trecere in revista a celor mai rapide masini din lume din 1949 si pana astazi!