Roțile reprezintă în zilele noastre elemente cheie, fără de care nu ne-am putea deplasa cu mașinile, dar istoria lor este una veche de mii de ani. Istoricii au arătat că primele vehicule cu roți au fost inventate undeva între 3500-3350 înainte de Hristos.
În acele vremuri, roțile erau folosite mai degrabă la anumite utilaje menite să transporte diverse obiecte. Problema era că toate rotițele trebuiau aliniate, iar acest lucru era foarte dificil în lipsa unor mecanisme.
Se pare că Mesopotamia este locul în care a fost inventată roata. Mai întâi, roata a fost folosită în jurul anului 4200 înainte de Hristos pentru olărit, iar câteva sute de ani mai târziu a început să fie folosită și la transport.
Primele roți cu spițe
Au trecut ceva ani până când au fost inventate și roțile cu spițe, undeva în jurul anilor 2.000 înainte de Hristos. Egiptenii au fost cei care le-au implementat pe carele lor de transport, care au devenit astfel mai rapide. În schimb, în jurul anului 1000 înainte de Hristos au fost create primele jante de fier, pentru carele celtice.
Roata cu spițe a rămas în mare măsură asemănătoare până în anul 1802, când GF Bauer a înregistrat un brevet pentru o spiță de sârmă apropiată cu cea care în prezent poate fi văzută la roțile bicicletelor.
Apariția anvelopelor
În ce privește anvelopa pneumatică, aceasta a fost brevetată prima dată în 1845 de RW Thompson, dar ideea sa fost îmbunătățită enorm în 1888 de John Dunlop. A fost o mutare revoluționară, care a schimbat radical modul de transport din acea perioadă.
Când vine vorba de roțile de automobile, modelul Benz Patent Motorwagen din 1885, creat de Karl Benz, era prevăzut cu roți de sârmă asemănătoare cu cele ale unei biciclete, dar care aveau și cauciuc dur. Andre și Edouard Michelin au avut și ei o contribuție majoră, în timp ce, în 1910, compania BF Goodrich a inventat anvelopele cu durată mai lungă de viață, adăugându-le carbon în compoziție.
În era de început, durata de viață a unei anvelope era de aproximativ 2.500 de kilometri. Totuși, după aproximativ 50 de kilometri era deja nevoie de reparații. De cele mai multe ori, anvelopa se desprindea, ori camera era perforată. Astăzi, anvelopele produse de branduri de top rezistă zeci de mii de kilometri fără probleme.
Roata ruletei a fost descoperită din greșeală
Dacă în domeniul roților s-au făcut progrese continue, în alte domenii unele invenții foarte populare au fost descoperite din greșeală. Un exemplu concret este cel al ruletei. În prezent, foarte mulți oameni se distrează la ruletă live ori în varianta clasică, iar jocul are o interfață plăcută și prietenoasă și în doar câteva secunde poți afla dacă ai câștigat sau nu. Dar acest mijloc de distracție foarte popular a fost descoperit din greșeală de matematicianul Blaise Pascal, în secolul al XVII-lea. El își dorea să inventeze mișcarea perpetue, dar teoria sa nu a avut succes. În schimb, el a reușit să dea naștere uneia dintre cele mai populare modalități în care oamenii aleg să se distreze.
Și cuptorul cu microunde a fost inventat din greșeală. Cel care l-a creat a fost Percy Spencer, un inginer al companiei Raytheon în anul 1946. S-a folosit de tehnologia inventată în timpul războiului și a făcut un experiment cu un tub gol, în care a adăugat boabe de porumb. Pe fondul razelor X, acestea s-au transformat în popcorn. De aici până la invenția cuptorului cu microunde nu a mai fost decât un singur pas.
Chiar și chipsurile au fost inventate din greșeală în 1853. Pe atunci, cartofii prăjiți erau foarte populari în restaurantele din SUA. Iar un episod petrecut într-unul dintre ele a dus la invenția chipsurilor. Totul a avut loc în Moon Lake House din New York, unde un client pretențios a refuzat o porție de cartofi pe motiv că nu erau suficient de crocanți. Bucătarul George Crum a făcut o altă porție, dar a tăiat feliile foarte subțiri și astfel au apărut chipsurile. George Crum și-a deschis ulterior propriul restaurant cu chipsuri.